Wybór narzędzi do warsztatu

WYPOSAŻENIE WARSZTATU SAMOCHODOWEGO – NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY

Żaden warsztat samochodowy nie mógłby istnieć bez odpowiedniego wyposażenia. Sprzęt, którym wyposażymy warsztat, powinien być uzależniony od typu prac, jakie zamierzamy wykonywać, od tego, jak często zamierzamy spędzać w nim czas oraz czy praca w warsztacie będzie miała charakter amatorski, półprofesjonalny, czy w pełni profesjonalny.  Nawet niewielkie warsztaty powinny się zaopatrzyć w sprzęt, który umożliwi profesjonalne realizowanie różnorodnych napraw. W tym artykule przybliżymy nieco tematykę wyposażenia warsztatu samochodowego, skupiając się przede wszystkim na najważniejszych narzędziach, które najczęściej wykorzystywane są przez mechaników samochodowych. 

W większości warsztatów samochodowych pracownicy mogą korzystać z przynajmniej kilku zestawów narzędzi uporządkowanych w walizkach jak i skrzynkach, gdzie znaleźć można m.in. różnorodne śrubokręty, klucze nasadowe, klucze imbusowe, klucze płasko-oczkowe, Torx, szczypce, klucze do filtra oleju. W skład wyposażenia warsztatowego wchodzą równie: młotki, kompresory, prostowniki, klucze udarowe, latarki, kobyłki i wiele innych narzędzi bardziej specjalistycznych.

W warsztacie nie może zabraknąć podnośników samochodowych

Podnośniki samochodowe doceni każdy świeżo zaczynający mechanik jak i profesjonalista. Odpowiedni, solidny i jakościowy sprzęt ułatwi nam pracę i zmniejszy ryzyko awarii. Podnośniki możemy podzielić na kilka rodzajów takich jak: podnośniki hydrauliczne żaba, słupkowe, podnośniki trapezowe, bałwanki. Z większych to podnośniki kolumnowe, nożycowe, kanałowe, płytowe. Wybór odpowiedniego podnośnika powinien być uzależniony od częstotliwości pracy, miejsca korzystania i ciężaru samochodu. 

Podnośniki hydrauliczne żaba

Najprostszą wersją podnośników są podnośniki typu żaba. Można je polecić każdemu kto ma choć trochę styczność z naprawą samochodu. Są wygodniejsze od podnośników trapezowych. Mogą służyć do wymiany koła w drodze, gdy złapiemy gumę lub do sporadycznych napraw albo sezonowych wymian kół. Sprawdzają się również jako podnośnik pomocniczy do podnoszenia, np. układu zawieszenia przy wymianie sworzni czy drążków kierowniczych.

Podnośniki hydrauliczne słupkowe

Podnośniki słupkowe (butelkowe) charakteryzują małymi gabarytami, niską wagą oraz dużymi możliwościami udźwigu – nawet do 50T. Małe rozmiary ułatwiają mobilność. W połączeniu z niską awaryjnością podnośniki te są idealnym narzędziem do każdego warsztatu.

Podnośniki pneumatyczne typu bałwanek (poduszka)

Podnośniki tego typu podłącza się pod kompresor. Mają dość duże gabaryty przez co są stabilne. Dzięki dołączonym kółkom można bez problemu nimi manewrować. Mogą unieść jedno koło lub całą stronę auta. Najczęściej spotykanymi są o udźwigu od 3000 do 4500 kg. Występują również bałwanki o udźwigu znacznie większym 6 do 8 t. Cechują się szybkim podnoszeniem oraz opuszczaniem ( w przypadku zastosowania odpowiedniego ciśnienia). 

Podnośniki kolumnowe

Są wyposażone w kolumny. Najczęściej spotykanymi są podnośniki dwukolumnowe. Poza tymi występują jeszcze podnośniki jednokolumnowe, czterokolumnowe. 2 kolumnowe najczęściej znajdują zastosowanie do wszelkiego rodzaju napraw warsztatowych, jednokolumnowe do napraw blacharskich, a 4 kolumnowe można wykorzystać przy ustawianiu geometrii bądź podnoszeniu cięższych samochodów. Z podnośników dwukolumnowych możemy wyróżnić działające w automacie oraz półautomatyczne. Różnica polega na tym, że w automatach zapadki zwalniane są za pomocą elektromagnesów, a w półautomatach należy zwolnić ręcznie zapadkę przed opuszczeniem podnośnika.  

Podnośniki nożycowe

W przypadku braku miejsca na podnośnik dwukolumnowy w warsztacie można zastosować podnośnik nożycowy. Mają one mniejszą konstrukcję niż dwukolumnowe, ale nie mniejsze możliwości. Można wyróżnić podnośniki niskiego podnoszenia oraz wysokiego. Te pierwsze podnoszą do 100 cm maksymalnie i są mobilne (można je przemieszczać). Te drugie można podnieść do maksymalnie 200 cm, ale niestety są montowane na stałe na posadzkę bądź wpuszczane pod nią. Kolejnym plusem „nożycówek” jest fakt, że można niektóre z nich można używać do ustawiania geometrii. 

Podnośniki kanałowe

Podnośniki kanałowe są specyficznymi podnośnikami, które można zamontować tylko w przypadku posiadania kanału. Taki dźwignik można przemieszczać wzdłuż kanału i podstawiać w miejsce, w którym jest nam akurat potrzebne. Najczęściej występują podnośniki kanałowe hydrauliczne aczkolwiek spotyka się również pneumatyczne. Bardziej cenione są hydrauliczne ze względu na wygodę pracy oraz mniejszą awaryjność.

Młotek „Bez młota nie robota”

Młotek powinien znajdować się nie tylko w każdym warsztacie ale również w każdym domostwie. Za pomocą młotka możemy rozwiązać wiele problemów. Możemy wyróżnić m.in: młotki gumowe, blacharskie, murarskiej czy tez to prac precyzyjnych. Co najmniej jeden mocny, solidny młot to podstawa w warsztacie. 

Kompresory 

Przy udziale kompresora możemy zasilić większość narzędzi garażowych takich jak: wiertarka, klucz udarowy, piaskarka, szlifierka i wiele innych narzędzi. Warto zainwestować w kompresor z większą wydajnością, szczególnie gdy mamy w planach podłączyć piaskarkę. Kompresory mogą być zasilane napięciem sieciowym 230V jak i z gniazdek 3-fazowych (400V). Do prac amatorskich i sporadycznego użytkowania idealne zastosowania znajdą kompresory bezolejowe. Urządzenie olejowe cechuje się dużo bardziej skomplikowana budową ale dzięki zastosowaniu pompy smarowanej olejem uzyskujemy o wiele lepsze parametry i wydłużamy żywotność urządzenia. Musimy pamiętać o regularnej wymianie oleju. Poza wydajnością ważny jest duży zbiornik, warto rozglądać się za kompresorami o pojemności około 100-200 litrów, ciśnieniu maksymalnym do około 10-12 barów i wydajności na poziomie około 300-400 l/min. Im częściej i mocniej kompresor będzie eksploatowany, tym solidniejszy sprzęt o lepszych parametrach warto kupić.

Wózki warsztatowe, wszelkiego rodzaju klucze

Bez kluczy różnego rodzaju nie zrobimy w samochodzie żadnej naprawy. Podstawą są klucze nasadowe i płasko-oczkowe. Można je zakupić w walizkach bądź na płachtach, które można powiesić na ścianie. Klucze nasadowe można podzielić ze względu na wejście na grzechotkę. Najmniejsze to 1/4”, średnie 3/8” i duże 1/2”. Poza tymi do cięższych prac np. przy zawieszeniu gdzie często śruby są zapieczone i w większych rozmiarach używa się kluczy na wejście 3/4 bądź 1”. 

Wszystkie te rodzaje kluczy, a nawet więcej można uporządkować w wózku warsztatowym. Mamy możliwość kupić pusty wózek i uporządkować w nim narzędzia które już mamy w warsztacie bądź kupić gotowy z wyposażeniem. Puste wózki kupimy już od 500-600 zł natomiast jakość ich wykonania może pozostawiać wiele do życzenia. Bardziej polecamy wózki które zaczynają się od 1000 zł w górę. Są solidniej wykonane – grubość blachy jest o wiele większa niż w najtańszych wózkach, kółka są solidniej wykonane, prowadnice szuflad nie latają jakby się miały rozpaść przy pierwszym użyciu. 

Wózki z wyposażeniem możemy nabyć już od 1600 zł. Są one dedykowane do prac amatorskich w przydomowym warsztacie. Znajdziemy w nim wszelkie podstawowe narzędzia potrzebne do prac: klucze nasadowe, płasko-oczkowe, wkrętaki, bity, szczypce, klucze gięte do trudno dostępnych miejsc. Wózki bardziej renomowanych firm o większej ilości narzędzi kosztują odpowiednio więcej. Do takich można zaliczyć wózki firmy Richmann (dawna Corona), Sata, Asta. W przypadku firmy Richamnn można dobrać wyposażenie wózka według własnych potrzeb – jest możliwość doboru każdej wkładki oddzielnie.   

Prostowniki

Prostowniki są nieocenionymi urządzeniami, szczególnie w okresach mrozów i gdy zapominamy wyłączyć w samochodzie świateł lub radia. Polecamy prostowniki automatyczne, które same dozują napięcie oraz prąd ładowania, pozwalają nam sprawdzić stan naładowania akumulatora w samochodzie i motocyklu oraz samodzielnie przełączają się na ładowanie akumulatorów 6/12 V. Można również zaopatrzyć się w prostownik z rozruchem, który dodatkowo poza ładowaniem akumulatora, będzie w stanie odpalić samochód w przypadku rozładowanego akumulatora. Do samochodów dostawczych i większych zalecamy prostownik z rozruchem o co najmniej 600A prądu rozruchowego. 

Klucze udarowe

Klucz udarowy może być zasilany sprężonym powietrzem z kompresora, akumulatorowo lub elektrycznie z gniazdka sieciowego. Jeżeli zależy nam na sile i dużym momencie klucza udarowego, warto wybierać pneumatyczne klucze, które posiadają moc powyżej 1000 Nm. Klucze akumulatorowe zwykle odznaczają się mocą na poziomie 100-200 Nm, a elektryczne około 900- 1200 Nm. Do lekkich prac w zupełności wystarczy klucz akumulatorowy. Ceny kluczy mogą wahać się od 200 do nawet 3000 złotych. Najbardziej popularnym kluczem pneumatycznym, który ma niewygórowaną cenę, a zarazem jest mocny jest klucz Satra 1500 Nm. Wystarczy do prac amatorskich oraz do warsztatów wulkanizacyjnych, gdzie kluczy się „nie oszczędza”. Dla bardziej wymagających użytkowników polecamy klucz KS Tools Monster 1690 Nm. Jest to jeden z najmocniejszych kluczy na 1/2” renomowanej niemieckiej firmy. 

Latarki, lampy, lampki warsztatowe

Latarki są z reguły bardziej kompaktowe i mobilne od lamp warsztatowych, dzięki czemu łatwiej będzie nimi manewrować podczas prac w trudno dostępnych, ciemnych miejscach. Niektóre latarki możemy podpiąć do ubrania, inne powiesić lub postawić. Istnieją także latarki czołowe, które doskonale sprawdzą się, gdy mamy zajęte obie ręce i jednocześnie musimy oświetlać przestrzeń roboczą. Możemy wyróżnić również latarki UV służące do wykrywania wycieków chłodziwa, czy jedne z popularniejszych- latarki LED z mocnymi diodami o najróżniejszych mocach.

Lampy warsztatowe to zdecydowanie większe źródła światła najczęściej chronione koszykiem lub specjalną obudową. Moc lamp warsztatowych jest nieporównywalnie większa od mocy latarek, dzięki czemu świecą mocniej i jaśniej, ale minusem jest ich wielkość. W porównaniu do latarek LED nie zmieszczą się w ciasnych miejscach komory silnika gdzie najczęściej wykonuje się prace.

Kobyłki

Inaczej zwane stojaki, podnośniki warsztatowe. W przypadku lekkich samochodów możemy śmiało zaopatrzyć swój warsztat w kobyłki 2 tonowe, natomiast przy cięższych samochodach min 3 tonowe. Warto zaopatrzyć się w kobyłki również ze względu bezpieczeństwa. Sam podnośnik hydrauliczny należy używać tylko do podnoszenia natomiast na kobyłkach należy ustawić auto już po podniesieniu.